onsdag den 20. oktober 2021

"Krise i kælderen" (Evighedens terninger #1) af Bjarne Nordberg Pedersen

*Anmeldereksemplar modtaget af forfatter Bjarne Nordberg Pedersen, men alle holdninger er mine egne.*
"Krise i kælderen" af Bjarne Nordberg Pedersen, af Forlaget KRABAT, udgivet i 2021.
★★★★☆

Fra bagsiden:
Oliver, Noah og Ali skal til at spille rollespil som de plejer, da de pludselig befinder sig i en mørk kælder fyldt med monstre, der er ude på at slå dem ihjel. Den mystiske pige Mathilde dukker op for at hjælpe dem med at bryde magien. Hun fortæller, at hvis man dør i spillet, så dør man også i virkeligheden. Nu gælder alle tricks, hvis de skal overleve Krise i Kælderen.

Jeg har ikke super meget forstand på rollespil, og derfor var jeg også ret spændt på at læse en bog, der handler om lige præcis det. "Krise i kælderen" endte med at overraske mig positivt, for jo det er lidt nørdet, men det er en rigtig god, spændende og action spækket bog. 

Jeg holdt meget af karakterende, selvom drengene også irriterede mig lidt. Jeg fik faktisk lidt ondt at Mathilde, for der er ikke meget hjælp at hente hos de drenge. 
Ali ved alt om reglerne i rollespil, og især hvad han skal slå med terningerne for at få et bestemt udbytte. Han har dog ikke styr på, hvordan han gør tingene uden terninger. 
Noah kan egentlig bare godt lide at smadre ting, og er rigtig god til det. Nogle gange er han dog lidt for hurtig i aftrækkeren, hvilket også skaber lidt problemer.
Oliver vil gerne være lidt sej, men hans karakter er næsten altid healeren, altså den som skal helbrede de andre. Han er dog meget opfindsom og har en god hukommelse, så han får reddet dem ud af den del situationer. Han prøver at føre sig lidt frem, for at imponere Mathilde, det lykkes dog ikke helt.
Mathilde kender spillene og terningerne rigtig godt, da hendes far har vist hende evighedens terninger og den kræft de besidder. Hun prøver at hjælpe drengene, men de hører ikke rigtig efter, så jeg forstår faktisk ikke at hun ikke er mere sur end hun er. Heldigvis bliver drengene mere modige igennem bogen.

Jeg kunne rigtig godt lide at bogen handler om rollespil med terninger, da jeg for det meste er stødt på bøger om gaming og virtuelle spil samt universer når det handler om spil. Det var derfor et friskt pust at høre om terninger og karakterudvikling. Man behøver ikke have kendskab til rollespil og f.eks. Dungeons and Dragons, for at læse de her bøger, da hele konceptet og hvordan man spiller det bliver forklaret. Så alle kan sådanset være med. Derudover gav "Krise i kælderen" mig Jumanji vibes, og det var egentlig lidt sjovt.

"Krise i kælderen" er skrevet med en altvidende fortællerstemme. Kapitlerne er ikke specielt lange og sproget er holdt nemt, så man flyver bare igennem bogen. De mere komplicerede ting som, hvordan man spiller rollespil bliver forklaret på en let forståelig måde, så den er ikke svær at læse. Den er action spækket og der sker hele tiden noget, så man keder sig aldrig. Den egner sig fint til selvlæsning fra omkring 11 år, men man skal ikke være bange for en smule blod.
Rasmus Jensen har lavet den meget flotte forside, og illustreret bogen. Hans illustrationer passer rigtig godt til historien, og giver liv til karakterende. Illustrationerne giver lige det ekstra til læseoplevelsen, og samtidig kan de være med til at gøre det mere overskueligt at læse.

"Krise i kælderen" er en rigtig god, spændende og medrivende bog, hvor siderne nærmest vendte sig selv. Den er fyldt med humor, måske lidt den drengede slags med snak om store bryster osv., men både piger og drenge kan læse den. Jeg endte med at blive overrasket og blev fanget af universet, og jeg er spændt på at fortsætte med næste bog. Jeg vil anbefale bogen til spilglade børn, som søger en action fyldt og spændende bog der ikke handler om computerspil, for så er denne et godt bud. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar