onsdag den 14. november 2018

"Arlo Finch i flammernes dal" (Arlo Finch #1) af John August

*Bogen er modtaget som gave fra forlaget Alvilda, men alle holdninger er mine egne*
"Arlo Finch i flammernes dal" (org. titel "Arlo Finch in the valley of fire") af John August, af forlaget Alvilda, udgivet i 2018 (org. udgivet i 2018). Læst på dansk (org. sprog engelsk). 
★★★★★

Arlo Finch troede, at man som ranger skulle lære at binde knob, lave ild uden tændstikker og klare sig i den vilde natur. Men da han flytter til en lille, vejrbidt by i det fjerneste hjørne af Colorado sammen med sin mor og sin søster, opdager han, hvor meget han tog fejl. Hans nye venner, Indra og Wu, lærer ham hurtigt det mest basale – at lave tordenklap, fingerlys og at finde overnaturlige dyr. Men han får snart brug for at lære mere, for i de mystiske skove og mægtige bjerge, der omkranser byen, findes en skjult verden, som rykker tættere og tættere på. Og det er slet ikke tilfældigt, at mørket rækker ud efter netop Arlo Finch …

John August er normalt manuskriptforfatter til film, hvor han bl.a. har skrevet manuskriptet til Tim Burtons "Charlie og chokolade fabrikken", en film jeg holder meget af. Jeg var derfor meget spændt på, hvordan hans første bog ville være. Det er dog tydeligt, at det er en mand som er vant til at skrive, for "Arlo Finch i flammerens dal" var virkelig god, og jeg var fanget fra start til slut, af dens action og spænding!

Arlo er en sød og hjælpsom lille dreng, der efter nogle usædvanlige begivenheder, finder ud af at han er noget særligt, selvom han ikke er helt klar over hvorfor. Han er en dreng der bekymrer sig rigtig meget, og gerne kommer med mange forskellige scenarier af, hvad der kunne ske i forskellige begivenheder, sådan at han altid kan være forberedt. Jeg holdt meget af ham, og fik et smil på læben når han begyndte at bekymre sig og stille spørgsmålstegn. Jeg kunne nok genkende et eller andet ;)
Indra og Wu er Arlos bedste venner i Pine Mountain. De er født og opvokset der, og glemmer lidt en gang i mellem at Arlo ikke er det. Der er nemlig rigtig mange ting som de finder normale, som os der ikke kommer derfra ikke kender til, f.eks. tordenklap, gnistlys og diverse skabninger. De introducerer Arlo for rangerne, som er en slags spejdere, der beskytter naturen og dens væsner. Desuden hjælper de ham med at overvinde nogle af hans bekymringer, og se frygten i øjnene.

"Arlo Finch i flammernes dal" foregår i Colorado, i et område kaldet Pine Mountain. Derudover foregår den i en anden dimension kendt som De Lange Skove, som er en verden man kan fare vild i, hvis man ikke passer på. Jeg synes det var rigtig interessant, hvordan de to verdener ligger lige ved siden af og oven i hinanden, uden at folk rigtig kender noget til det. Det er kun steder med rangers der kender til De Lange Skove, men forhåbentlig lærer vi andre mere i de næste bøger.

"Jeg kan godt sige dig, Arlo, at de fleste ting i livet, som jeg har fortrudt, det er de ting, jeg ikke gjorde. De chancer, jeg ikke turde tage. Det er nemt nok at finde på en grund til at sige nej. Men det er meget bedre at finde på en grund til at sige ja."

Bogen er utrolig velskrevet, og sproget er meget enkel, men man kan tydeligt mærke deres frustrationer og glæde. Derudover er kapitlerne ikke voldsomt lange, men der sker til gengæld noget spændende og mystisk i alle kapitlerne, hvilket sammen med det lette, flydende sprog giver et rigtig godt flow.

Til tider mindede den mig en del om Percy Jackson. Jeg har godt nok kun set filmen, men jeg fik en klar Percy Jackson vibe fra denne bog, hvilket slet ikke er negativt. Der er bare noget i opsætningen af historierne der minder lidt om hinanden. Desuden kunne den humor begge universer rummer også godt minde lidt om hinanden. Men når det så er sagt, så formår denne bog stadig at blive sin egen, og den gør det rigtig godt.

"Arlo Finch i flammernes dal" er en virkelig god, spændende, sjov, hyggelig og actionspækket bog. Jeg slugte den råt, og blev holdt fanget af dens spænding og humor. Den er svær at ligge fra sig, og jeg glæder mig helt vildt til at fortsætte min læsning om drengen Arlo, og udforske De Lange Skove og alt det de skjuler.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar