fredag den 27. december 2019

"5 minutter i jul - Disney" af Disney

*Anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"5 minutter i jul - Disney" (org. titel "Disney 5-minute Christmas Stories" af Disney Enterprises, Inc., af forlaget Carlsen, udgivet i 2019 (org. udgivet i 2016). Læst på dansk (org. sprog engelsk). 
★★★★★

Fra bagsiden:
Kom i julestemning med Mickey Mouse, WALL-E, Peter Pan, Alice i Eventyrland, Peter Plys, Askepot, de 101 dalmatinere, Tornerose, Pinocchio, Lady og Vagabonden og karakterende fra Monsters Inc. og Biler i denne højtlæsningsbog, der er fyldt med historier og skønne illustrationer fra Disneys magiske univers. 

Jeg elsker julen, og hvad er næsten mere julet end Disney? Begejstringen var derfor stor, da jeg så denne bog med korte Disney julehistorier. For med en søn på to år, som ikke altid er helt så god til at holde opmærksomheden i længere tid, så er det perfekt med korte og hyggelige historier. Derudover kan jeg samtidig præsentere ham for nogle karakterer fra tegnefilm, som jeg selv er vokset op med og holder af, og som jeg glæder mig til at kunne se sammen med ham. Jeg er fan af "5 minutter i jul - Disney", historierne er søde, hyggelige og korte, og der er garanti for julestemning og magi!

En ting jeg rigtig godt kan lide ved "5 minutter i jul - Disney" er, at det er nogle af de lidt ældre film der er kommet med i bogen, både de helt gamle klassikere, men også film der kom frem da jeg var barn. Disney kunne i princippet have valgt nogle af de nyere film, som målgruppen er vokset op med, men det har de ikke gjort, og jeg blev helt nostalgisk og glad af at opleve karakterer fra Tornerose, Monsters Inc., Peter Pan, Peter Plys og alle de andre velkendte karakteres jul. Njord var især begejstret for historien om Biler, da han er stor fan af Lynet McQueen og Bumle, og de film bliver set på repeat herhjemme.

"Jul! Sikke et dejligt ord! EVA smagte på det nye ord, og alle hendes kredsløb slog gnister."

"5 minutter i jul - Disney" indeholder 12 korte historier, der alle er på ca. 16 sider, og som eftersigende skulle kunne læses på fem minutter, sådan at man hurtigt kan tage et kapitel når man lige har fem minutter at give af. Jeg har ikke selv taget tid, da Njord snakker rigtig meget og hele tiden spørger ind til tingene, så jeg blev afbrudt en del, men det tog alligevel ikke voldsomt lang tid at læse en historie.

Der er ikke meget tekst på siderne, og hver side har en super fin illustration med de velkendte figurer fra de pågældende tegnefilm. Sproget er let og historierne er hyggelige og man kan virkelig mærke den varme og magi de får skabt, og som gør at man bare flyver igennem historierne en efter en. Historierne er perfekte til en hyggestund med højtlæsning for de små fra 2-3 år og op efter, men den kan også sagtens fungere som letlæsning for de lidt ældre.

"Jul handlede ikke om gaver eller om at være den, der hænger julepynten op. Det handlede om at være sammen med sin familie. Og der var intet andet sted, han hellere ville være. 

Historierne har fokus på forskellige ting, som f.eks. venskab, hjælpsomhed, kærlighed, og glæden ved at give samt at være omgivet af dem man holder af, og dele de gode traditioner og minder med hinanden. Vi oplever Mickey Mouse der hjælper julemanden med at dele gaver ud, da Julemanden er kommet til skade. Vi oplever Bumle der skal ud og finde Julebilens rensdyr-snescootere som er blevet stjålet, desuden oplever vi Askepot der ønsker at lave en helt særlig jul for nogle hun holder af, og WALL-E og EVA der prøver at holde jul og give gaver ligesom menneskene og mange andre hyggelige julehistorier. Historierne viser os magien og glæden, og at det er okay at julen måske ikke er helt perfekt, så længe man er sammen med dem man holder af.

"5 minutter i jul - Disney" er en skøn bog, med en masse søde, sjove og hyggelige historier, der med garanti vil bringe både julestemningen og smilene frem hos den som læser den, store som små. Jeg glæder mig i hvert fald til at tage den frem de næste mange år, og læse den med mine drenge, så vi rigtig kan hygge os og forberede os på jul, hygge, Disneys Juleshow og nyde den magiske følelse julen og Disney kan bringe frem i folk i alle aldre. Så elsker du jul og Disney, så er denne bog klart anbefalelsesværdig.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar