mandag den 30. december 2019

"Walt Disney Klassikere - FROST" af Walt Disney Studio

*Anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Walt Disney Klassikere - FROST" af Walt Disney Studio, baseret på Walt Disneys tegnefilm fra 2013, af forlaget Carlsen, udgivet i 2019. 
★★★★★

Fra bagsiden:
Prinsesserne Anna og Elsa vokser op som tætte søstre, og lillesøsteren Anna elsker, når Elsa bruger sine magiske kræfter til at skabe is, sne og kulde. Men da hendes evne bliver skyld i et uheld, beslutter deres forældre at skille de to søskende ad og at skjule Elsas kræfter for både omverdenen og Anna. 

Frost er nok en af de Disney film, der har været sværest at undgå inden for de seneste par år, og især nu hvor 2'eren lige har haft premiere i biografen. Jeg elsker Frost og Disney bare generelt, så derfor var jeg også meget begejstret, da jeg så denne bog. For "Frost" er ikke kun utrolig flot, det er også en rigtig god og sød historie.

De fleste af os kender som sagt nok historien om Anna og Elsa, og hvordan deres kærlighed til hinanden giver dem styrke, og gør at Elsa kan få den evige vinter til at tø, og viser at ægte kærlighed i eventyr ikke kun er et kærlighedskys. Historien er her forkortet ned til billedbogsformat, så der mangler nogle enkelte ting og detaljer her og der, men det er ikke noget der har voldsom stor betydning for historien, da de allervigtigste ting bliver nævnt, og jeg synes faktisk den er meget tro mod filmen.

"Frost" er på ca. 25 sider, med et sprog der er holdt let. Der er ikke særlig meget tekst på siderne, til gengæld er der en fin illustration på alle sider, som supplerer historien rigtig godt. Illustrationerne viser scener fra historien med de velkendte figurer, som giver noget genkendelse, og gør det hyggeligt for de små at få læst historien. Bogens mængde af tekst og illustrationer gør den optimal til en hyggelig højtlæsningsstund, men den kan også sagtens fungere som letlæsning, da sproget er let forståeligt, og at selve historien er genkendelig, hvis man selvfølgelig har set filmen.

"Frost" er en virkelig god, sød og hyggelig billedbog, om kærlighed, søskendekærlighed, mod og venskab. Det er en utrolig rørende historie, og jeg fælder næsten altid en tårer til filmen, dog ikke til denne billedbog, men den var stadig utrolig sød. Desuden er den bare i en super lækker kvalitet, både omslaget, men også med kraftige sider inde i bogen. Jeg nød at læse historien, tekstmæssigt er den stadig lidt for lang til min 2 årige, så jeg vil anbefale den for de omkring 3-4 årige og op efter, for at de skal få mest muligt ud af historien.

Serien Walt Disney klassikere er nogle af Disneys største filmklassikere omdannet til billedbøger, med respekt for tegnefilmene. Jeg kender denne type bøger fra min egen barndom, og jeg elskede dem, og synes stadig de er så fine og hyggelige. Så jeg er så glad for, at man endnu en gang udgiver nogle af de største klassikere, sådan at man kan hygge sig med de gode og magiske historier sammen med sine børn. Mange af dem er jeg jo selv vokset op med, og man bliver derfor helt nostalgisk når man læser dem sådan her. Desuden kan jeg rigtig godt lide, at det ikke kun er de helt gamle tegnefilm der er blevet valgt, men også en film som Frost, som kun er seks år gammel. Jeg glæder mig til, at læse mange flere Disney klassikere, og dele den magi Disney kan skabe, med mine drenge.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar