torsdag den 2. januar 2020

"Bare numser" af Annika Leone

*Anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Bare numser" (org. titel "Bara rumpor") af Annika Leone, af forlaget Carlsen, udgivet i 2020 (org. udgivet i 2019). Læst på dansk (org. sprog svensk). 
★★★★☆

Fra bagsiden:
Endelig er det lørdag! Mira skal i svømmehallen og hoppe i det store bassin - helt alene! Tør hun? I svømmehallen er der rigtig meget at kigge på - en masse nøgne kroppe, der ligner hinanden, og så alligevel ikke...

Jeg er vild med titlen på denne bog, og at den så er skrevet af en kropspositivist, der ønsker at give børn et positivt og alsidigt billede af kroppen, gjorde mig bare endnu mere nysgerrig på at læse den. "Bare numser" er en sød, hyggelig og underholdende billedbog, om en lille piges tur i svømmehallen og alle de mange kroppe der findes, og den fik mig til at smile flere gange.

Mira er en skøn lille pige, som er dejlig nysgerrig og begejstret over det meste. Hun er så dejlig umiddelbar og kommer med nogle søde, lidt naive og tå krummende kommentarer, som man nogle gange kan opleve børn komme med, og som mange vil synes er ret pinlige, og det kan jeg virkelig godt lide hende for. Derudover kunne jeg rigtig godt lide, at hun vælger Spiderman badebukser frem for prinsesse badedragten, da det igen bryder lidt med stereotyperne. 

"Bare numser" er på 32 sider. Sproget er holdt let og der er ikke særlig meget tekst. Den fungerer rigtig godt til højtlæsning fra omkring 3-4 år og op. Den er illustreret af Bettina Johansson, hvis illustrationer fint supplerer historien. De søde illustrationer er fyldt med humor og barnlig naivitet, som klæder historien og Mira rigtig godt. Til tider fortæller de nærmest deres egen lille historie, da de viser forskellige situationer, som kun hurtigt bliver beskrevet i teksten. Illustrationerne viser på humoristisk vis mange forskellige kropstyper, hvilket jeg rigtig godt kan lide. Alt bliver vist, alt lige fra deller, rynker, store, små, firkantede og runde numser, små, store, lange, runde, hængende og strittende bryster, og kropsbehåring af forskellige karakter, samt forskellige mængder af tatoveringer og piercinger. Det hele bliver vist, men uden at det bliver for meget, fordi det bliver gjort med et glimt i øjet. Jeg savnede dog at mandekroppen også blev vist, for de er jo lige så forskellig som kvindekroppen. Til gengæld kan jeg rigtig godt lide humoren i forhold til at der er mange med håndværkersprækker og solbrændthed i form af cykelrytterarme. 

Jeg synes det er fedt med denne type bøger, der forsøger at give et realistisk billede af, hvordan menneskekroppen ser ud, og ikke på en redigeret, glansbillede agtig måde. Her bliver kroppen vist som den er. Bogen er skrevet af den svenske kropspositivist Annika Leone, som gerne vil give børn et sundt blik på deres kroppe og samtidig stille spørgsmålstegn ved folks krops- og nøgenhedsangst, hvilket jeg synes er en rigtig god idé. Jeg synes også at det lykkes ret godt, og uden særlig meget tekst får hun fint fortalt i samarbejde med illustratoren Bettina Johansson, hvordan vi alle ser forskellige ud og at alle kropstyperne er rigtige, og det bliver gjort på en fin og sød måde. Med sådanne bøger, kan man godt være bekymret for at man bliver påduttet et budskab, på en meget belærende måde, som gør at det bliver lidt for meget, men det synes jeg ikke "Bare numser" gjorde. Den viste derimod de mange forskellige typer kroppe der er at finde ude i virkeligheden, men med et glimt i øjet og masser af humor, selvom bogens budskab træder tydeligt frem. 

"Bare numser" er en sød og underholdende bog, der tør provokere lidt med dens kommentarer, men så sandelig også med dens illustrationer. Jeg kunne rigtig godt lide den, og sad med et smil om læben hele vejen igennem. Det er sådan en bog alle burde læse, ja egentlig også selvom man ikke har børn, fordi den er virkelig underholdende og anderledes. Den ligger op til samtale med ens barn omkring kroppe, og så er det jo oplagt at tage sit barn med i svømmehallen efter endt læsning, om ikke andet så fordi det er hyggeligt. 

Bogen udkommer d. 6. januar 2020.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar