søndag den 14. juni 2020

"Bogen om Blom" af Tina Sakura Bestle

*Anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Bogen om Blom" af Tina Sakura Bestle, af forlaget Carlsen, udgivet i 2019.
★★★★☆

"Bogen om Blom" er historien om skildpadden Blom, som godt kan lide at findes i verden. For der findes nemlig også månen, muslinger og luftballoner og maskiner, der kan trykke bøger. Blom bager selv boller, og det er godt når man er meget glad for syltetøj, og når man får uventet besøg af en gæst, der måske kan blive en ny ven. 

Dette er mit første møde med Tina Sakura Bestles forfatterskab, og hvilket møde det var. Anmeldelsen har været undervejs længe, da jeg skulle finde en måde og beskrive denne fine bog, men efter at have læst den igen, kom ordene. "Bogen om Blom" er en virkelig hyggelig, poetisk og filosofisk børnebog. Det er en rigtig sød og hyggelig historie, der er meget anderledes end, hvad jeg før har læst, men den rørte mig og jeg holder meget af både bogen og Blom.

Blom er en utrolig sød skildpadde, der godt kan lide at være til i verden, og som nyder alle de små og fine ting ved livet. Hun holder af ting, som vi andre nok godt kan finde på at tage lidt for givet, som f.eks. luftballoner og maskiner der kan trykke bøger. Hun savner dog en ven at dele alt dette med, og da det endelig sker, laver den sig om til en pølse, og Blom forstår slet ikke, hvorfor. Hun bliver usikker på sig selv, for har hun gjort noget forkert?

"Bogen om Blom" er en poetisk og filosofisk børnebog om at glædes ved det smukke i livet. Og at man kan glædes over dem alene eller sammen med én man har kær. For det er nemlig også en bog om venskab, og det at passe på hinanden og hjælpe hinanden, også selvom man måske ikke kender folk så godt eller at de er meget anderledes fra én selv. Dette kan man blandt andet se i historien, når larven bliver til en pølse. Blom forstår ikke, hvad der er sket med hendes nye ven, men på trods af det passer hun på den, og holder øje med om der sker noget med den. Og pludselig, midt i hendes puslespil, sker der mystiske ting med pølsen.

"Jeg kender dig ikke, men jeg tror, vi ville blive gode venner, hvis vi mødte hinanden. Det gør vi måske. Hvis i går og i dag engang falder på samme dag. Det håber jeg."

Bogen er inddelt i ti korte kapitler, med korte sætninger, og en okay skrift størrelse. Bogen er god til en hyggelig højtlæsningsstund for børn på omkring 6 år og op, men den kan også sagtens bruges til selvlæsning fra omkring 8-9 år, da den har en overskuelig længde og et godt flow. 
Derudover er den illustreret af Anna Jacobina Jacobsen, en illustrator jeg holder meget af. Hendes meget yndige, poetiske, nærmest skrøbelige streg, komplementerer historien om Blom og hendes forunderlige verden på fineste vis. Jeg er vild med hendes illustrationer, der virkelig får stemningerne frem, og som man kan bruge lang tid på at fordybe sig i. 

"Bogen om Blom" er en ret anderledes børnebog end jeg er vant til, da jeg normalt ikke er til filosofiske bøger. Den er poetisk, sød og meget rørende, og viser alle de fine og forunderlige ting der findes ude i verden, og den glæde det er, at have nogen at dele dette med. Den rørte mig, og jeg glæder mig til at læse den med mine drenge, når de bliver lidt ældre.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar