onsdag den 3. juni 2020

"Minimund" af Frida Brygmann og Thomas Korsgaard

*Anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Minimund" af Frida Brygmann og Thomas Korsgaard, af forlaget Carlsen, udgivet i 2020.
★★★★☆

Fra bagsiden:
Sylvester har en lille mund. Og han lyder som et egern, når han taler. Det siger William og Esben fra klassen. Og de skriver det på hans bord. Minimund. Sylvester vil have en anden stemme. Men hvordan får man det? Sylvester aner det ikke, så han skriver et brev. 'Hvis nogen læser det her, så hjælp mig dog!' Og så sker der noget, som Sylvester absolut ikke havde regnet med...

Jeg har aldrig før læst noget af Frida Brygmann eller Thomas Korsgaard, og vidste derfor heller ikke, hvad jeg kunne forvente. Men de gør det godt, og "Minimund" er en rigtig god, sød og humoristisk historie om at stå ved den, man er. Den fik mig til at smile flere gange, og jeg hyggede mig meget, imens jeg læste.

Jeg holdt virkelig meget af Sylvester, der er en sød og stille dreng, som er ret usikker på sig selv. Han har nemlig en meget lille mund og en meget spinkel stemme, hvilket han også bliver drillet med i skolen. Han ønsker sig en ny stemme, men da det lykkes for ham, finder han ud af, at tingene ikke er helt så lige til, og at alt ikke nødvendigvis er bedre, fordi man har fået en anden stemme. Han udvikler sig en del igennem historien, og tør hen af vejen at sige sin mening, og ikke skjule sig og sin stemme.
Nogen Kristiansen er en sjov, lidt underlig og mystisk mand, i lilla velourjakkesæt. Han hjælper dem der spørger, men gennem ret alternative metoder. Derudover vil man virkelig gerne vide, hvorfra han har sit stemmekatalog, der hjælper Sylvester med at finde sin nye stemme.

"Minimund" handler om mobning, men endnu mere om det at stå ved den man er og acceptere sig selv og de særlige træk, man nu en gang har. Vi er alle forskellige, både af udseende, men også af personlighed, men vi er alle gode nok, præcis som vi er, vi skal bare lige få øje på det selv.
De fleste der er blevet drillet, har måske på et tidspunkt forestillet sig, hvordan det ville være, at være en anden. Men som Sylvester erfarer, så er det ikke så let, da han faktisk får chancen. De nye stemmer giver ham en del problemer, både med hans forældre, lærer og klassekammerater. For ikke nok med at han lyder som en anden, så indeholder stemmen også nogle personlighedstræk fra den person stemmen tilhører, og det giver altså nogle udfordringer. Sylvester plejede at være stille, men pludselig er han højtråbende, bander og svare igen. "Minimund" kommer med nogle meget fine pointer i forhold til at acceptere sig selv, og stå ved den man er.

Bogen er skrevet af to forfattere, hvilket altid gør mig lidt nervøs, i forhold til skrivestil og flow. Det behøvede jeg dog ikke bekymre mig om her, jeg tænkte i hvert fald ikke over, at det er to forskellige forfattere der har skrevet den, og deres skrivestil flyder godt sammen. Det er et virkelig vellykket samarbejde, og en flot debut som børnebogsforfattere.
Bogen er illustreret af Lasse B. Weinreich, der på fineste vis får illustreret de sjove og spøjse scener i bogen. Jeg kan rigtig godt lide hans stil, der passer godt til historien og dens lidt skæve karaktere. Jeg savnede dog personligt lidt farve på dem.

"Minimund" er en virkelig god, sød og sjov bog, som flere gange fik smilet frem på læben. Bogen kan klart anbefales, både som selvlæsning fra omkring 8-9 år, men også til en hyggelig højtlæsningsstund med sjove stemmer, fra omkring 6 år og op. Jeg glæder mig i hvert fald til at læse den med mine drenge, om nogle år.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar