onsdag den 6. januar 2021

"Det lille snefnug" af Benji Davies

*Anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Det lille snefnug" (org. titel "The Snowflake") af Benji Davies, af forlaget Carlsen, udgivet i 2020 (org. udgivet i 2020). Læst på dansk (org. sprog engelsk), oversat af Louise Bylov.
★★★★★

Fra bagsiden:
Uanset hvor vinden fører os hen, finder vi vores rette vej til sidst. En poetisk julehistorie om længsel og drømme. 

Det har sneet det mest af dagen, og hvilken bog er så mere passende at læse end "Det lille snefnug"? Det er anden gang jeg læser noget af Benji Davies, og jeg er endnu en gang blevet tryllebundet af hans søde og poetiske univers. "Det lille snefnug" er en virkelig sød og rørende historie, som gjorde mig varm om hjertet.

"Det lille snefnug" handler om et lille snefnug og en lille pige, der begge længes efter noget de ikke helt kan sætte ord på. Snefnugget har ikke lyst til at falde, men vil bare gerne ned og finde sin plads i verden. Snefnugget er glad for at mødes med en masse andre snefnug på sin rejse, og erfarer at alle snefnug er unikke. Den længes dog stadig efter at finde sin særlige plads i verden, måske som en funklende stjerne, lige som stjernen på toppen af juletræet i butiksvinduet. 
Noelle er ude og handle med sin bedstefar, da hun ser et rigtig flot juletræ, med farverigt pynt og en funklende stjerne på toppen, alt hun ønsker sig er sådan et juletræ og en smule sne. 

"Det lille snefnug" er på 32 sider, hvor der er en smule tekst på hver side. Siderne er smukt illustreret af Benji Davies selv, der med en sød, blød og lidt naiv streg viser snefnugget og Noelle, samt deres rejser og hvordan de til sidst mødes. Jeg holder meget af Benji Davies' flotte illustrationer, da de rummer så meget personlighed og passer godt til de poetiske universer han får skabt. 

"Det lille snefnug" er en rigtig god, sød, hyggelig og rørende historie, om håb, længsel og drømme. Det er en meget fin billedbog, hvor snefnugget og Noelle får opfyldt hinandens ønsker og bringer glæde hos dem begge. Det er en anderledes julehistorie, men dens fokus på håb rammer lige ind i juleånden. Den er perfekt til en hyggelig højtlæsningsstund mens sneen falder udenfor, og jeg vil anbefale den fra ca. 3 år og op. Njord og jeg storhyggede os under vores læsning, og jeg blev rørt over slutningen. Den kan klart anbefales til at varme hjerter i disse kolde vintermåneder. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar