tirsdag den 5. januar 2021

"Det vi vil bygge" af Oliver Jeffers

*Anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Det vi vil bygge" (org. titel "What we'll build") af Oliver Jeffers, af forlaget Carlsen, udgivet i 2020 (org. udgivet i 2020). Læst på dansk (org. sprog engelsk), oversat af Camilla Schierbeck.
★★★★★

"Det vi vil bygge" handler om en far og en datter, der hånd i hånd går ud i den store verden og lægger planer for deres fremtid sammen. Det er en poetisk fortælling om en far, der drømmer om at vise sin datter hele verden, og hvordan man kan være i den som menneske. 

Jeg elsker Oliver Jeffers bøger, og "Det vi vil bygge" rammer mig bare lige i hjertet, og fik smilet frem hos mig flere gange. "Det vi vil bygge" er en virkelig god og skøn billedbog, med smukke illustrationer som man kan forvente fra Oliver Jeffers hånd, om en far og hans lille datters planer for fremtiden. 

Faren og datteren i "Det vi vil bygge" bygger et sted, hvor de kan lave planer for fremtiden. De bygger et sted til kærligheden, et hjem og en tryg base. Der er dog også plads til at være bange og strid. Billedbogen viser desuden at man skal kunne sige undskyld, selv når man har taget fejl eller begået en fejl, og hvordan man skal kunne tilgive hinanden. Den viser på fineste vis, hvordan man som forælder bare gerne vil passe på sit barn, og hjælpe det godt på vej ud i livet, og hvordan vi hver især påvirker hinandens liv, bare ved at være til stede. Den viser os vigtigheden af at være i nuet, for tiden går hurtigt. Men når tiden går, så har vi altid minderne, og den kærlighed vi har lagt til side i minderne, kan bruges på de triste og grå dage. 

"Lad os bygge et ur, for tiden er fin. Jeg bygger din fremtid, og du bygger min."

Billedbogen er på 48 sider. Der er ikke særlig meget tekst på siderne, til gengæld rimer den lidt. Siderne er rigt dekoreret med Oliver Jeffers egne illustrationer. Jeg er vild med Oliver Jeffers lidt skæve, naive streg, der rummer så meget humor og personlighed. Han formår at få virkelig mange detaljer med, selvom illustrationerne virker meget enkle. De er virkelig dragende, og jeg kan bruge lang tid på at kigge på dem og de flotte, lidt dæmpede farver og tekniker han bruger i sine illustrationer. De passer rigtig godt til stemningen i bogen, og det poetiske Oliver Jeffers bøger rummer. 
Desuden er billedbogen lavet i en god kvalitet, med et omslag som er virkelig lækkert at røre ved, da det næsten er helt blødt.

"Det vi vil bygge" er en virkelig god, sød og hyggelig historie, som rørte mig dybt og varmede mit hjerte. Jeg kan genkende mange af farens ønsker for sin datter, i mine ønsker for mine drenge, samt lysten til at guide dem igennem livet. Det er dog svært, og man må derfor være der på sidelinjen, og støtte dem når de har brug for det. Jeg synes det er et fint budskab, at vi bygger hinandens fremtid. Når børnene kommer ind i vores liv, ændres det fra den ene dag til den anden, mens vi som forældre prøver at vejlede vores børn så godt som muligt, sådan at de kan klare sig selv ude i verden. Både børn og forældre kan lære noget af hinanden, og derigennem bygger og udvikler vi hinandens fremtid, og oplever den største kærlighed. 

Jeg glæder mig til at læse den igen, sammen med mine drenge, når de er blevet lidt ældre. For lige nu er toget og bilen mere interessante, end resten af historien. Men jeg elskede den!





Ingen kommentarer:

Send en kommentar