fredag den 12. august 2022

"Prinsen og tiggerdrengen - og fem andre historier" og "Den tapre skrædder - og fem andre historier" af Disney Enterprises, Inc.

*Overraskelsespakke/ anmeldereksemplarer fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Prinsen og tiggerdrengen - og fem andre historier" og "Den tapre skrædder - og fem andre historier" af Disney Enterprises, Inc., af forlaget Carlsen, udgivet i 2020. Begge bøger modtager samme antal stjerner.
★★★★☆

Fra bagsiderne:
Tag tilbage til magien, med det bedste fra Anders Ands Bogklub.
I årtier var bøgerne fra Anders Ands Bogklub fast inventar på børneværelser landet over. I denne flotte højtlæsningsbog har vi samlet seks af de bedste historier. Nu kan forældre tage tilbage til magien og give den videre til deres børn.

Som så mange andre, elsker jeg Disney og al den magi det repræsenterer. Og, som så mange andre, har min søster og jeg haft bøger fra Anders Ands Bogklub. Det var derfor helt nostalgisk at blive bragt tilbage til nogle af de gamle klassikere fra de universer. "Prinsen og tiggerdrengen - og fem andre historier" og "Den tapre skrædder - og fem andre historier" er begge rigtig gode og hyggelige. 

De to bøger indeholder en samling, af historier som før blev udgivet i Anders Ands Bogklub.
"Prinsen og tiggerdrengen - og fem andre historier" indeholder udover Prinsen og tiggerdrengen, Lille Ulv i skurkelære, Junglebogens Junglebørn, Stampe, Lars Landmus og Børge Bymus, samt Elmer Elefant.
"Den tapre skrædder - og fem andre historier" indeholder udover Den tapre skrædder, Løven Lambert, Vaks på eventyr, Aristocats - en eventyrlig historie, Pingvinen som altid frøs og Lille Ulv og de tre ønsker.
Historierne og illustrationerne holder sig til den originale bogs udseende, og der er derfor også tydelig forskel på illustrationernes klarhed. Historierne og karakterende er dog velkendte, om det er fra bøgerne eller fra Disney Sjov. Jeg har ikke haft nogle af disse bøger da jeg var barn, men jeg kan huske, at jeg var glad for Junglebogens Junglebørn, da det blev vist i Disney Sjov. Derudover har jeg set historien om Elmer Elefant, og den historie følger ret godt det man ser i Disney Sjov. Desuden var det hyggeligt at læse historier med nogle kendte karaktere, som kattene fra Aristocats, Lady og Vagabondens søn Vaks, og Stampe. 

Begge bøger er på ca. 280 sider. Sproget er holdt let, og der er ikke særlig meget tekst på siderne. Til gengæld er der en fin illustration på hver side, som fint supplerer historierne undervejs. Illustrationerne viser scener fra den pågældende historie med de velkendte figurer, og gør det lidt hyggeligt, at få læst dem højt. Bøgernes mængde af tekst og illustrationer gør dem optimale til en hyggelig højtlæsningsstund, for de ca. 3-4 årige og op efter, for at de skal få mest muligt ud af historierne. Man behøver heller ikke læse hele bogen, men man kan tage den frem en gang imellem og læse en enkelt historie som det lige passer ind.

"Prinsen og tiggerdrengen - og fem andre historier" og "Den tapre skrædder - og fem andre historier" er nogle rigtig gode, søde og hyggelige bøger, om familie, håb, tro, mod, venskab, drømme og chancer. De er fyldt med Disney magi og nostalgi. Bare det at se det klassiske Anders Ands Bogklub mærke i hjørnet, gjorde mig helt nostalgisk. Desuden er de lavet i en virkelig lækker kvalitet, med meget flotte omslag, men også med kraftige sider inde i bøgerne. 
Bøgerne taler klart til forældre som kan huske historierne fra deres barndom, og som gerne vil give dem videre til deres børn og dele disse minder med dem. Vi hyggede os meget med dem, og de inspirerede mig til at finde mine gamle Anders Ands Bogklub bøger frem, hvilket var lidt hyggeligt.

Havde du også bøger fra Anders Ands Bogklub? og hvilken var din favorit?








Ingen kommentarer:

Send en kommentar