søndag den 10. november 2019

"De bedste julesange for børn og barnlige sjæle" illustreret af Bente Bech

*Overraskelsespakke/ anmeldereksemplar fra forlaget Alvilda, men alle holdninger er mine egne.*
"De bedste julesange for børn og barnlige sjæle" illustreret af Bente Bech, af forlaget Alvilda, udgivet i 2019. 
★★★★★

Fra bagsiden:
Alle de bedste julesange for hele familien! Her er 16 kendte klassikere med stemningsfulde illustrationer af Bente Bech - og massevis af flapper, effekter, huller og overraskelser. Syng blandt andet med på: "Højt fra træets grønne top", "På loftet sidder nissen", "Glade jul", "Bjældeklang", "Nu' det jul igen" og mange andre. Glæd dig til at komme i julestemning, og drøm dig tilbage til dengang, hvor sneen lå trindt om land, og julen altid var hvid!

Herhjemme elsker vi at synge, og vi synger flere gange dagligt. Min søn på knap to, sidder ofte og synger for sig selv når han leger, og alt kan give anledning til sang. Derudover elsker min mand julen så meget, at han er begyndt at høre julemusik nu, og derfor kunne denne utrolig fine sangbog ikke komme på et bedre tidspunkt. "De bedste julesange for børn og barnlige sjæle" er en rigtig god og fin julesangbog for de små, og de sjove detaljer er perfekte til at gå på opdagelse i. Den er et hit herhjemme, og har allerede skabt masser af julehygge.

Bogen indeholder 16 kendte juleklassikere, som uden tvivl vil få de fleste i vinter og julestemning. Der var faktisk kun to sange jeg ikke kendte, og så en enkelt jeg ikke umiddelbart kan melodien på, men ellers kender jeg dem. Det er en god samling af julesange og julesalmer, og alt lige fra På loftet sidder nissen og over til B. S. Ingemanns I sne står urt og busk i skjul. Jeg er vild med at den tager både noget af det helt klassiske og de mere børnede julesange, for så kan alle ligesom være med. Jeg er nemlig lige så glad for Sneflokke kommer vrimlende som jeg er for På loftet sidder nissen, som er sange jeg har nogle helt særlige minder med.

"De bedste julesange for børn og barnlige sjæle" er fint illustreret af Bente Bech, der er utrolig god til at fange stemninger og fange de helt små detaljer. Illustrationerne er så fine og søde, og jeg nød at gå på opdagelse i dem, og snakke med Njord om de ting vi kunne finde. Derudover er bogen fyldt med sjove effekter som pop-up, låger der kan åbnes, huller, samt guld og sølv shine effekt. Det er rigtig hyggeligt, og gav lige lidt ekstra til oplevelsen. Njord er særligt glad for katten der hopper op af lemmen, og vi har derfor allerede sunget rigtig meget På loftet sidder nissen.

Bogens sider er lavet i kraftigt pap, sådan at bogen er lidt mere robust, og derfor bedre kan klare små børns håndtering af den. Jeg synes dog godt, at kvaliteten af siderne kunne have været i en endnu tykkere pap, da de alligevel er lidt nemme at bukke, hvilket er super ærgerligt, fordi det er en rigtig flot sangbog, som jeg ved vil blive brugt flittigt. Så til en anden gang kunne det være fedt med endnu kraftigere sider, selvom det måske vil blive en udfordring i forhold til de mange effekter. Men af samme grund vil jeg også anbefale den til de omkring 3 årige og op efter.

"De bedste julesange for børn og barnlige sjæle" er en rigtig flot julesangbog, som virkelig fylder én med julestemning og glæde når man sætter sig med den. Jeg er vild med de interaktive elementer, der lige giver det sidste til bogen og sangene, og børnene elsker det også, tror aldrig man bliver for gammel til pop-up og guld og glimmer. Den er allerede et hit herhjemme, og jeg glæder mig til hele december, at synge de skønne julesange med Njord og lillebror, selvom vi allerede er tyvstartet lidt.

Har I en yndlings julesang derhjemme?






Ingen kommentarer:

Send en kommentar