fredag den 15. november 2019

"Rasmus Klump redder julen - en Julekalender med 24 kapitler" af Kim Langer

*Overraskelsespakke/ anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle mine holdninger er mine egne.*
"Rasmus Klump redder julen" af Kim Langer, af forlaget Carlsen, udgivet i 2019. 
★★★★★

Fra bagsiden:
Tag med på et vidunderligt juleeventyr sammen med Rasmus Klump og vennerne. Turen går til Nordpolen med Det Gode Skiv Mary for at hjælpe selveste julemanden. Nisserne i gaveværkstedet er blevet syge pga. kanelmangel, så Rasmus Klump og vennerne må sejle til en fjern sydhavsø for at skaffe kanel. På vejen møder de forhindringer, snestorm og motorproblemer, men også gamle og nye venner. Mon de når tilbage inden jul?

Jeg er vild med julekalenderbøger, da jeg altid har fundet det utrolig hyggeligt, at fordybe mig i en sød og spændende julehistorie, der ligesom tv julekalendere kun kommer med en dag af gangen, sådan at man kan sprede julestemningen over længere tid. Jeg har derfor glædet mig sådan, til at jeg kunne dele disse hyggestunder med min søn. Han er dog stadig ikke gammel nok til en del af dem, da mange af dem er lige lovlig lange eller lidt for uhyggelige i forhold til en 2 årig, men der må jeg sige at "Rasmus Klump redder julen" er helt perfekt. Den er super sød, underholdende, hyggelig, og spændende, og så har den en overskuelig længde, og fine illustrationer.

I "Rasmus Klump redder julen" rejser Rasmus Klump og vennerne til Nordpolen for at aflevere deres breve med juleønsker til julemanden, for at sikre sig at de når frem i tide. Her finder de dog snart ud af, at både Rudolf og julemandens værkstedsnisser er blevet syge, da de er i kanel underskud. Så i bedste Rasmus Klump stil tilbyder de deres hjælp, og rejser snart mod syd på jagt efter kanel. Derfra tager det fart, og vennerne oplever mange spændende ting på deres færd.

Nu er jeg jo selv vokset op med Rasmus Klump og alle vennerne, og selvom det er en helt ny historie, så var det alligevel ret nostalgisk at være tilbage i dette univers, fyldt med eventyr og pandekager, og møde nye som gamle ansigter. Herhjemme er vi også begyndt at se Rasmus klump i tv med Njord, så for ham er figurerne også genkendelige, og han har tit spurgt til, om vi ikke skulle læse i Rasmus Klump bogen.

"Rasmus klump redder julen" er en julekalenderbog på 24 kapitler, sådan at der er et kapitel til hver dag indtil jul, hvilket er en rigtig hyggelig måde, at tælle ned til jul på. Kapitlerne er på fire sider, hvor tre af dem er med tekst, og den sidste side er illustreret af Jan Solheim, med en scene fra det pågældende kapitel. Derudover er der en fin lille jule illustration i slutningen af alle kapitlerne. Illustrationerne er rigtig fine og meget detaljerede, og viser på en rigtig fin måde handlingen, og de figurer man kender så godt, hvilket er med til at skabe noget genkendelighed og glæde hos børnene. Der er dog kun en illustration i hvert kapitel, og selvom kapitlet reelt set kun er på tre sider, så er der en del tekst, og derfor vil jeg nok anbefale den fra ca. 3 år og op efter, da den kan være svær for de helt små at forstå og blive fanget af, da der ikke er så mange billeder. Men på grund af kapitlernes længde er den genial til små børn, da kapitlerne er meget mere overskuelige for dem, samtidig med at det er noget velkendt.

"Rasmus Klump redder julen" er en skøn og hyggelig julekalenderbog. Der sker en masse og den bliver aldrig kedelig, og så er den ret god til at samle op, hvad der er sket i løbet af kapitlerne, for at alle kan være med. Derudover er kapitlerne dejlig korte og overskuelige for de små børn, og af den grund bliver "Rasmus Klump redder julen" nok en af mine go-to julekalenderbøger de næste par år. Bogen bringer virkelig julestemningen frem, og giver en lyst til både pandekager, men bestemt også risengrød med rigeligt kanel. Så står du og overvejer en julekalenderbog til de små i familien, så er denne bog et godt bud, som med garanti vil bringe glæde og julestemning.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar