søndag den 17. november 2019

"Sallys far kringler julen" af Thomas Brunstrøm

*Overraskelsespakke/ anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Sallys far kringler julen" af Thomas Brunstrøm, af forlaget Carlsen, udgivet i 2019. 
★★★★★

"Sallys far kringler julen" handler om Sally og hendes familie, der i år skal holde juleaften hjemme hos dem selv, og Sallys far er opsat på at julen skal være perfekt. Det er snart jul, og Sallys far har travlt. I år skal julen nemlig være helt perfekt, faktisk den bedste jul nogensinde! Men tingene bliver selvfølgelig ikke helt, som Sallys far vil - verdens største juletræ har lidt svært ved at være i lejligheden, risalamanden bliver brun og julemanden har vist nok brækket benet... 

Dette er mit første møde med Sally og hendes far, og hold nu op, hvor er det svært ikke at elske dem alle sammen. "Sallys far kringler julen" er en virkelig god og meget, meget sjov billedbog, hvor næsten alt der kan gå galt, går galt. Den fik mig til at grine og smile mange gange under min læsning!

Sallys far elsker julen, ja så meget at den bare skal være perfekt. Men alt går stort set galt for den stakkels mand. Han kommer dog igennem det, og ofte på nogle yderst kreative måder, f.eks. ved at beskære juletræet, og ved at introducere Julepiraten Kaptajn Bjældeklang, da julemanden simpelthen har brækket benet lidt. 
Sally er utrolig overbærende, selvom man også godt kan mærke, at hun synes hendes far er lidt pinlig en gang imellem. Men hun hjælper ham på bedste vis, og elsker alt ved den juleaften de ender med at få. 
Og så er der Eddie, Sallys frække lillebror, som gerne vil give en prut til sin far i julegave. Han er lidt skør, og har nogle meget alternative og kreative måder at pynte juletræ på og slukke en brænd. 

"Det er ikke vigtigt, hvor julemanden bor! Det er et sted med sne og is, og så faldt han og brækkede benet - men ikke ret meget - og nu er Julepiraten Kaptajn Bjældeklang her. Og jeg har gaver med!"

"Sallys far kringler julen" er på ca. 30 sider, og har en del tekst, der er ikke voldsomt meget, men jeg vil nok anbefale bogen til de omkring 4 årige og op efter. Sproget er let og fyldt med humor, og den er derfor underholdende at læse for både børn og voksne. Nogle af tingene kan man måske godt genkende lidt fra sit eget liv, enten som barn eller voksen, og andre ting er næsten så tå krummende pinlige, at det bliver ret komisk. Jeg havde i hvert fald svært ved ikke at fnise og smile under min læsning. 

Bogen er illustreret af Thorbjørn Christoffersen. Thorbjørn har en virkelig fin og meget humoristisk streg, der passer helt perfekt til Sallys far, og den humor der er i historien. Illustrationerne er sjove, de er fyldt med personlighed og mimik, og karakterende er fyldt med liv, hvilket er rigtig fedt. Jeg er vild med de skøre illustrationer, der supplerer historien så godt.

"Sallys far kringler julen" er en virkelig god, sød og meget sjov billedbog. Det er en historie, hvor mange ting går galt, men dette gør ikke nødvendigvis at julen ikke har været perfekt, for hvad er det vigtigste egentlig? Er det at alle tingene er perfekte og går som planlagt? eller at man har været omgivet af dem man elsker? Jeg synes det er en rigtig fin pointe, og helt klart også noget man kan snakke med sine børn om. 
Det er en billedbog som får julestemningen frem, og jeg kan rigtig godt lide, at den gør det på en humoristisk måde, for julen kan jo om noget være en hektisk tid, og så kan det være meget hyggeligt at sætte sig med en hyggelig bog, og huske på hvad der faktisk er det vigtigste, samtidig med at man kan få et godt grin ud af det. Jeg glæder mig til at læse historien med Njord, både nu, men også når han bliver lidt ældre og kan få lidt mere ud af historien. Men jeg skal da helt klart læse mere om Sally, hendes skøre lillebror og deres skøre, pinlige far, for den her var godt nok sjov!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar