lørdag den 30. november 2019

"Snemanden" af Michael Morpurgo


*Overraskelsespakke/ anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Snemanden" (org. titel "The Snowman") af Michael Morpurgo, af forlaget Carlsen, udgivet i 2019 (org. udgivet i 2018). Læst på dansk (org. sprog engelsk). 
★★★★★

"Snemanden" handler om drengen Jacob der en morgen vågner og ser, at det er begyndt at sne. Han løber ud i haven og går straks i gang med at bygge en snemand. Natten efter vågner han fra en drøm og får lyst til at se sit mesterstykke. Men til Jacobs store overraskelse står Snemanden ikke længere på sin plads ude i haven, og det bliver starten på et magisk eventyr... 

"Snemanden" er inspireret af Raymond Briggs klassiker af samme navn. Jeg må dog desværre indrømme, at jeg ikke kendte den originale historie, jeg tror kun, at jeg har set forsiden af bogen engang, men jeg har aldrig læst den. Denne udgave er dog helt utrolig sød, hyggelig og magisk, og har gjort mig nysgerrig efter at læse den originale historie. Den bringer virkelig julestemningen frem!

Det er en sød og magisk historie, om en ensom dreng ved navn Jacob. Jacob stammer og kæmper meget med dette, men da han en nat bygger sig en kæmpe snemand, får han skabt sig en magisk relation til snemanden, der går hen og bliver hans ven. Da snemanden bliver levende får de dannet et endnu finere venskab, og snemanden tager Jacob med på en magisk rejse, og giver ham den bedste gave nogensinde.
Jeg holdt rigtig meget af både Jacob og snemanden. Jacob kæmper virkelig med sit stammerrig, for det holder ham fra at danne venskaber med folk han egentlig gerne vil snakke med, men som han ikke tør, af frygt for at de griner af ham. Han lærer dog en del om sig selv undervejs i bogen, og man kan ikke blive andet end varm om hjertet til slut i bogen.
Snemanden er meget sød og hjælpsom, og viser Jacob en forunderlig verden, og at folk faktisk er meget søde og åbne, hvis man tør vise dem, hvem man er.
Desuden er Jacobs familie bare super søde, for selvom de til tider har ret travlt, så er de der og er interesserede i hans liv.

Kapitlerne i bogen er ikke særlig lange, og sproget er holdt let og forståeligt. Den er derfor perfekt både til højtlæsning, men også som letlæsningsbog. Desuden indeholder den nogle rigtig fine illustrationer lavet af Robin Shaw. De er dog lidt slørede og svage i udtrykket en gang i mellem, hvilket er super ærgerligt, for de er nemlig super flotte og søde.

"Snemanden" er en sød og rørende julehistorie om venskab, eventyr og tillid, både til andre, men også at have tillid til sig selv. Man får lyst til at rejse med, bygge en snemand, og generelt håber man bare på en hvid jul nu, så man kan bygge sin egen snemand og komme på sit eget magiske eventyr. Jeg glæder mig meget til at Njord og lillebror bliver store nok til, at vi kan hygge os med denne bog, for den er virkelig fin, men det kunne være jeg i mellemtiden skulle læse den originale udgave af historien om Snemanden. Denne bog bringer dog virkelig julestemningen frem, og den passer perfekt til en hyggestund med højtlæsning, varm kakao, æbleskiver og ild i pejsen, hvis man er så heldig at have sådan en, og så gerne med sneen dalende udenfor.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar